SGF 2018-İzmir ‘bak-IŞ’

 

SANATTA GÖRÜNÜRLÜK FESTİVALİ – İZMİR // 2018  

bak-IŞ

Sanatta Görünürlük Festivali – İzmir (SGF-İZMİR, VIAF-IZMIR) bu yıl üçüncü kez düzenleniyor. Tohumları 2014 yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Çağdaş Dans Ana Sanat Dalı’nda (MSGSÜ/ÇDASD) Metehan Kayan ve Su Güzey öncülüğündeki öğrenciler tarafından ASD işbirliğiyle atılan ve 2016 yılında İzmir’e sıçrayan festival ilk iki yılında önce “Artizliğin Kime?” sonra da “Gören Gözler Güzel” sloganlarıyla farklı disiplinlerden çalışmaları farklı mekanlarda seyirciye sunarak mekanlar ve izleyiciler arası geçişkenlik geliştirmeye odaklandı. Böylelikle yeni karşılaşmalar yaratarak seyirciyi ve sanatçıyı konforlu alanının dışına çıkmaya kışkırttı. Bu yıl ise “bak-IŞ” temasına odaklanarak çağdaş performansın disiplinlerarası potansiyeline vurgu yapıyor ve performansın (oyun, dans, müzik ve performans sanatı dahil olmak üzere şimdi ve burada gerçekleşen, icraya dayalı her türden sanatsal üretim) farklı disiplinler ile ortak yaratım süreçlerine ücretsiz etkinliklerle dikkat çekiyor.

SGF-İZMİR bu yıl koreograf, dans sanatçısı ve akademisyen Tuğçe Tuna’nın 2014 yılından bu yana sürdürdüğü proje Türkiye’de Çağdaş Dans konuşması ile 9 Eylül tarihinde Seferihisar ilçesi, Sığacık mahallesindeki Teos Yazarlar Evi Uygulama ve Araştırma Merkezi’nde açılıyor. Türkiyeli çağdaş dans ve güncel gösteri sanatları alanına genel bir bakışla, öncü koreograf, eğitmen, kurum ve organizasyonları bizimle paylaşacak olan Prof. Tuğçe Tuna, çağdaş dans alanında yeni odak olarak İzmir’e de vurgu yapacak. Konuşmanın ardından verilecek kısa bir moladan sonra İzmir’de yaşayan ve çalışan dans sanatçısı Serenay Oğuz’un Boşlukları Doldur isimli performansını izleyeceğiz. Performansın bitiminde sanatçı ile kısa bir söyleşi yapılacak.

21 Eylül’de Teos Marina’da İstanbul merkezli, çağdaş dans ve performans alanında çalışan sanatçılar Mihran Tomasyan’dan (Çıplak Ayaklar Kumpanyası) Sen Balık Değilsin ki, İlyas Odman’dan One for the Road adlı solo performansları izleyeceğiz

Üçüncü yılında Civil Society Exchange kapsamında Bulgaristan’dan Sofia Underground International Performance Art Festival ile partner olan festivalimiz bu yıl bak-IŞ teması doğrultusunda Teos Kültür Sanat Derneği ve Seferihisar Belediyesi işbirliğiyle özel bir etkinlik tasarladı. Bulgaristan’dan (Sofia) gelen konuk sanatçılar Ivo Ivanov (müzik) ve Valko Chobanov (video); İstanbul’dan gelen konuk koreograf, dans sanatçısı ve eğitmen Gizem Aksu ve İzmir’de yaşayıp çalışan müzisyen Sarp Keskiner misafir sanatçı programımız kapsamında buluşup on günlük bir yaratıcı sürece girecek. 10 Eylül’de başlayan yaratıcı süreç 21 Eylül’deki performans ile son bulacak. Disiplinlerarası ve belki de disiplinlerötesi yaratım doğrultusunda gelişecek performatif bir çalışmanın yapım aşamasındaki ilk gösterimini Teos Marina’da (Sığacık, Seferihisar) seyirci ile paylaşacaklar. Gece Ivo Ivanov’un DJ performansıyla devam edecek.

Ergun Kocabıyık Nisan 2010 tarihli bir yazısında şöyle der:

Zeus, egemenliğini kurana kadar Uranus’un çocukları Devlerle savaşır ve onları yenilgiye uğratır. Ancak düzen kurmak salt kaba güce sahip olmakla başarılabilecek bir şey değildir. Aynı zamanda kıvrak bir zekâ gerekmektedir. Prometheus, Zeus’un safına geçip ona kurnazlığı, yani Metis’i verir. Gaia, Zeus’a savaşı kazanması için Devlerle akraba olan ama onların safında yer almayan ve etkisiz hale getirilmiş üç Tepegöz ve üç Yüzkollu (Kottos, Briareus, Gyes) ile ittifak yapmasını öğütler. Bu dev tanrılar doğanın yıkıcı güçleridir ama Zeus düzeni kurmak için bu yıkıcı güçlerle işbirliği yapar; onları boyunduruktan kurtarır, onlara ölümsüzlük yiyeceği ve içeceği verir ve onlar da Zeus’un yanında yer alır. Tek gözlü Tepegözler ona karşı konulmaz bir silahı, yıldırımı verecektir. Yıldırım etkili bir ışık, yakıcı bir ateş topudur. Tepegözlerin tek gözleri ile aydınlatıcı ve yakıcı ışık olarak yıldırımla işbirliği tesadüfi değildir. Yıldırım, antik çağın görme kuramını yansıtır bir şekilde bakıştaki aydınlatıcılık ve yakıcı bakıştır.

Zeus hem Tepegözlerin gözleri, Yüzkolluların kolları hem de Prometheus’tan aldığı kurnazlıkla Devleri yere serer, Yüzkollular üstlerine koca koca kayalar yığar. Onları öldüremez çünkü ölümsüzdürler ama etkisiz hale getirmeyi başarır. Onları yer altında Tartaros’a hapseder.

Göz; yaratıcılık, arzu ve hayal, Kollar ise bu arzu ve hayal doğrultusunda yapma, uygulama yetisidir.

Göz ve bakış Anadolu’da hem ışık alan hem de ışık verendir. Bakışımız, yöneldiği alanı aydınlattığı gibi gördüğü şey ile aydınlanır da… Görüşümüzün dışında kalmış alanlara yönelmek hem bakışımızı henüz farkında olmadığımız başka olasılıklarla tanıştırır hem de bakıştıklarımıza yeni olasılıklar sunar. Belki de İzmir çağdaş performans için yeni bir olasılıktır. Belki de çağdaş performans farklı disiplinler için yeni bir ortak alandır. Belki de daha önce deneyimlemediğimiz izleme biçimleri vardır. Belki de farklı disiplinlerin izleyici ve sanatçıları yeni alanlarda, yeni alanları bir-arada ortak bak-IŞ ile yaratabilir. Tepegöz gözlerimiz, Yüzkollu kollarımız vardır belki de. Geçmiş yeryüzü deneyimlerimize bakılırsa kesinlikle olmalı.

Sanatta Görünürlük Festivali – İzmir, Açık Stüdyo tarafından bu yıl Lokall İzmir Kent Rehberi iletişim sponsorluğuyla, Civil Society Exchange, Spaces of Culture, Seferihisar Belediyesi desteğiyle ve Teos Kültür Sanat Derneği işbirliğiyle düzenleniyor. Festivalin önümüzdeki yıllarda Balkan ülkelerinden kültür inisiyatifleri ile geliştirilecek işbirlikleri doğrultusunda disiplinler ve kültürlerarası işbirliği ve değişim misyonunun güçlendirilmesi hedefleniyor.

Festival Ekibi

Kurucu, Artistik Direktör: Şafak Ersözlü 

Kurucu, İletişim Koordinatörü: Bahar Nihal Ersözlü

Proje Yöneticileri, Lojistik ve Finans Koordinatörleri: Sarp Keskiner, Özgür Aydek 

Görsel Arşiv ve Dökümantasyon Sorumlusu: Filiz İzem Yaşın

Saha Sorumlusu: Serenay Oğuz

İletişim: acikstudyo@gmail.com

Etkinlikler için kent merkezinden servis sağlanacaktır.

Tüm etkinlikler ve ulaşım ücretsizdir.

9 Eylül // 12.00 Konak AKM (kalkış) // 21.30 Teos Yazarevi (dönüş)

21 Eylül // 18.00 Konak AKM (kalkış) // 23.00 Teos Marina (dönüş)

Etkinlik İçerikleri

Türkiye’de Çağdaş Dans

SGF-İzmir bu yıl koreograf, dans sanatçısı ve akademisyen Tuğçe Tuna’nın 2014 yılından bu yana sürdürdüğü proje Türkiye’de Çağdaş Dans konuşması ile 9 Eylül tarihinde Seferihisar ilçesi, Sığacık mahallesindeki Teos Yazarlar Evi Uygulama ve Araştırma Merkezi’nde açılıyor. Türkiyeli çağdaş dans ve güncel gösteri sanatları alanına genel bir bakışla, öncü koreograf, eğitmen, kurum ve organizasyonları paylaşacak olan Prof. Tuğçe Tuna, çağdaş dans alanında yeni odak olarak İzmir’e de vurgu yapacak.

http://tunatugce.blogspot.com/

Boşlukları Doldur

Konsept, Performans: Serenay Oğuz
Video Tasarımı: Filiz İzem Yaşın
Süre: 25’


Performans bedenin içinde bulunduğu mekânla şekillenir, boşlukları yeniden anlamlandırır. Bedenin mekândaki varlığı ve yokluğu arasındaki ilişkileri ve bu ilişkilerin izlerini araştırır. Boşluğun izleri, izlerin boşluğu, boşlukta asılı kalmak, boşlukla şekillenmek, boşluğu şekillendirmek… Ya da sadece basit bir dans performansı. İçimizdeki boşluğa, içinde olduğumuz boşluğa…

Sen balık değilsin ki / Çıplak Ayaklar Kumpanyası

Konsept / Uygulama / Performans:Mihran Tomasyan
Tasarım:Cem Yılmazer
Işık Uygulama:Kolektif
Şiir:Oktay Rifat “Ahmet”
Müzik:Neva Hicaz Gazel / Mahmut Celalettin, Bzdig Navag (Küçük kayık) – Rouben Hakhverdian
Afiş:Ezgi Kaplan

Teaser:http://vimeo.com/40113529

Suyun yolunu kesersin, kum çuvalları dizersin, beton örersin; ama ne yapar ne eder, bi yerden bi çatlak bulur, ve özgürce akmaya devam eder su.
Yolculuğu her seferinde başka engellerle karşılaşacak, bulanacaktır elbetteki…
Bu hep böyledir ve böyle olduğunu bile bile ‘su cinayetleri’ işlenir durmadan bu ülkede.
Bu eser suyun yolculuğunu kendi yolculukları yapanların ve her türlü suyun sularında gezinenlerin hikayesidir.

Bavul açılır ve içinden dökülenler çatlaklarını elbette ki bulur.

/2010

www.ciplakayaklar.com

one for the road ‘

Hikaye anlatmakla ilgili bir performans

Performans / tasarım : İlyas odman

Dramaturjik destek: anna koriech

metin : İlyas odman

one for the road” , koreograf ilyas odman’ın dahil olduğu performans kolektifi “copycats” ile geçirdiği ve iki türlü sahne malzemezine odaklandığı sürecin ürünüdür. Bu iki türlü sahne malzemesinin ilgi; mantra tekstlerinin ritmik yapılarına sahip bir sahne metni üretmek; ikincisi ise bir drag “quenn” performansının seyirci – performer ilişkisine ve plastiğine sahip bir hikaye anlatıcısı inşa etmekti.

one for the road”, performans , performer in ilk önce anlattığı hikaye kişine sonra da hikayenin kendisine doğru yaşadığı fiziksel transformasyondur. Hikaye anlatıcısı, anlattığı hikayenin metninin ritmik yapısını bu dönüşüm boyunca sabit tutma koşuluna sahiptir; ne kadar anlattığı hikayeden etkilense de ritmi bırakma şansına sahip değildir. Ritm aynı kalırken, anlatılan hikaye her seferinde bu ritme yeni ve geçici anlamlar yüklemektedir. Bazen sidik kokan bir Berlin gece klübünün kulakta patlayan müzik sesi olan ritm bir süre sonra sevgilinin göğsüne yaslanmış kulağın duyduğu kalp atışına dönüşür…

one for the road” hikaye anlatıcısının seyirciye karşı konumunu sürekli değiştirdiği kıyamet hakkında bir hikaye okumasıdır. “ Avesta” ,” Tibet Ölüler Kitabı “ gibi kutsal metinlerin ritmik yapısını taklit eden metin aynı zamanda içerik olarak da bir kutsal kitabın üç temel unsurunu taşır; kökenlerden ve nereden geldiğimizden bahseder; geldiğimiz yerde nasıl davranmamız gerektiğine dair kurallar koyar ve en son geleceğe dair, nerede son bulacağımıza dair, geleceğe dair kehanetlerde bulunur. Ancak bu metni, oto biyografik ve çalıntı olanlarla kurar. Lut kavmi hikayesi yerine kendi hayatının bir anını kullanır, performer kendi hayatının parçalarını ve tükettiği tüm başka kültürel ürünlerden bir kolaj kutsal kitap; bir dokumantasyon üretir.

performansta kullanılan diğer metinler:

tom robbins – “skinny legs and all” / 1990 .

michel houellebecq – “Les Particules élémentaires” / 1998

grace jones / mark van eyck – “This is” / 2008 (from the album ‘hurricane’)

ses tasarımı: Orhan enes kuzu

performansta kullanılan müzikler:

nasa – space sounds recorded by voyageur satellite

max richter – dream no:3 ( in the midst of my life )

the doors – this is the end

vanguard feat. jim morrison – ‘ this is the end’ – remix

h. purcell – ‘ o let me weep’ from ‘fairy quenn’ performed by sylvia mc nair

safiye ayla targen – Geçti Hayal içinde bunca yıl bir gün gibi

song : osman nihat akın / lyrics: nâhit hilmi özeren

Rezidans desteği : theblob_stockholm

www.ilyas-odman.blogspot.com

bak-IŞ 
(Misafir Sanatçı Programı Yapım Aşamasında Gösterim)

   

sırasıyla: Gizem Aksu, Ivo Ivanov (YvesO), Sarp Keskiner, Valko Chobanov

Üçüncü yılında Civil Society Exchange kapsamında Bulgaristan’dan Sofia Underground International Performance Art Festival ile partner olan SGF-İzmir, bu yıl ‘bak-IŞ’ teması doğrultusunda Teos Kültür Sanat Derneği ve Seferihisar Belediyesi işbirliğiyle özel bir etkinlik tasarladı. Bulgaristan’dan (Sofia) gelen konuk sanatçılar Ivo Ivanov (müzik) ve Valko Chobanov (video); İstanbul’dan gelen konuk koreograf, dans sanatçısı ve eğitmen Gizem Aksu ile İzmir’de yaşayıp çalışan müzisyen Sarp Keskiner misafir sanatçı programı kapsamında buluşup on günlük bir yaratıcı sürece girecek.

Concept and Composition: Gizem Aksu
Sound Design and Musics: Sarp Keskiner
Audio-Visual Design: Ivo Ivanov
Performance: Gizem Aksu, Sarp Keskiner, Ivo Ivanov, Valko Chobanov

Şehrin Kara Kutusu